Використання методу
проектів для активізації
мовленнєвої діяльності
учнів на уроках
англійської мови у
початковій школі
Серед безлічі навчальних
дисциплін предмет “англійська мова” посідає особливе місце. Його своєрідність
полягає в тому, що в ході вивчення іноземної мови учні здобувають не знання
основ науки, а вміння й навички користуватися чужою мовою як засобом спілкування,
засобом одержання нової корисної інформації.
В сучасному освітньому просторі метод проектів стає
актуальною технологією формування комунікативних
навичок молодших школярів. Ця освітня технологія надає
можливість учням випробувати здобуті навички та знання на практиці.
Метод проектів є дидактичним засобом для підвищення мотивації розвитку
особистості учня, хорошою формою консолідації лексичного матеріалу і розвитку
комунікативних навичок.
При викладанні англійської мови в початкових класах вчитель використовує проектну роботу для узагальнення вивченого матеріалу з метою практичного втілення набутих навичок учнями.
Позитивна мотивація –
основа вивчення іноземної мови, особливо в початковій школі, коли діти ще не розуміють важливе значення знання мови в їх
подальшому житті. Саме використання проектної методики
підвищує інтерес дітей до вивчення англійської мови шляхом розвитку внутрішньої
мотивації, адже учень стає центром
процесу навчання. У ході проектної діяльності учні набувають унікальний досвід
взаємодії з товаришами, вчаться поділяти фронт робіт і
зони відповідальності, розвивають таку необхідну соціальну навичку, як уміння
співпрацювати.
Кінцевий результат проекту, як індивідуального, так і
групового, може бути надзвичайно різноманітним за виглядом та формою
презентації в залежності від типу проекту за характером домінуючого виду
діяльності (дослідницькі, творчі, рольово-ігрові, інформаційні,
практико-орієнтувальні). Це можуть бути альбомні (пошукові чи творчі) проекти:
постери, плакати, малюнки, карти, таблиці, фото колажі тощо; інформаційні:
газетні статті, репортажі, анкети, туристичні проспекти, рекламні буклети,
телеанонси тощо; рольово-ігрові: інтерв’ю, рольові ігри, драматизації і т.д.;
творчі: оповідання, віршування, листи, описи, нариси, вітальні листівки тощо;
науково-дослідницькі (для учнів старших класів): доповідь, реферат, наукова
стаття, монографія і т.д.
У своїй роботі впродовж першого семестру ми з учнями 1 та
2 класів використовували метод проектів в ході вивчення таких тем: «Я, моя
родина і друзі». Так, учні 1-их класів працювали над створенням “My Family Tree” та представляли свою родину.
Даний проект
формує у дітей уявлення про
сім’ю як спільноту рідних людей, приналежність кожного до певної сім’ї, вчить
шанувати й любити своїх батьків та інших членів родини, розвиває позитивне
ставлення до рідної домівки.
Учні 2-их класів готували проект “My Best Friend” , в якому описували зовнішній
вигляд свого найкращого друга, його моральні якості та види діяльності, які
виконуємо разом з другом. Даний проект закріплює
уявлення дітей про товариські взаємини, дружбу, взаємодопомогу і спонукає їх до
товаришування, виховує бажання бути
справжнім товаришем.
В ході вивчення теми «Школа», учні 1-их класів
представляли свій проект “My School Bag”, учні 2-их класів працювали над проектом “My Classroom”. Діти малювали своє шкільне приладдя/свій клас та
описували його. Ці проекти виховують бережливе ставлення до речей, якими ми
користуємось.
Вивчаючи тему «Природа» у 1 класі, діти створювали
проект “My Pet”.
Вони описували своїх домашніх улюбленців, що збагатило їх
знання про домашніх тварин та сприяло
вихованню дбайливого ставлення до тварин.
Вивчаючи тему «Свята і традиції в Україні та у
країні виучуваної мови», учні 2-их класів презентували декламування вірша “I am Santa Claus”. Даний проект розширив знання дітей про святкування
Різдва в Англії, познайомив з символами Різдва та його традиціями.
Плануючи проект, вчитель на початку вивчення теми повідомляє
про те, що у дітей є можливість виконати проект за даною темою.
Далі відбувається обговорення змісту і характеру проекту з учнями.
Обговорення проходить напередодні виконання проекту шляхом узагальнення на
уроці знань, отриманих в ході вивчення теми та додаткових матеріалів, які
можуть бути використані у проекті.
Виконання проекту- попередня робота в
ході навчального процесу – читання текстів, виконання завдань і вправ,
прослуховування записів, вивчення необхідних слів і структур, обговорення
додаткових матеріалів.
Наступним є усне обговорення проекту на уроці, знайомство з зразком проекту. Безпосереднє
виконання проекту, як правило, у формі домашнього завдання.
Оформлення проекту проходить,
зазвичай, вдома. Включає в себе використання фотографій,
малюнків, наліпок за темою при написанні проекту.
Презентація – дуже важливий етап проектної роботи. Презентація сприяє подальшому
розвитку творчої роботи, позитивної мотивації та розвитку впевненості в собі.
Важливість цього етапу пояснюється тим, що кожна справа повинна мати своє
логічне завершення. Навчальне значення проекту виявляється не в кінцевому
результаті, а в ході виконання проекту, хоча ці етапи безпосередньо пов'язані
між собою. Вчителю важливо, як працювали діти, як реалізували свої можливості,
як виявляли самостійність, які вміння і навички набули. Для учнів цей етап
пов'язаний з демонстрацією результатів своєї роботи і з оцінкою своєї діяльності.
Оцінювання Необхідно об'єктивно оцінити проект в цілому, враховуючи мову, творчість,
чіткість презентації, зусилля, прикладені до виконання проекту, ступінь
самостійності. По можливості, краще не виправляти помилки подібно
диктанту або тесту. Краще підкреслити неточності олівцем або на окремому
аркуші. Потрібно розуміти, що будь-який проект – це лише частина роботи, яку
діти виконують в ході мовного курсу. Тут більш важливі дослідницькі та
самостійні якості дітей, вміння проявити себе. Велике значення для молодших
школярів має позитивне ставлення до результату їх діяльності. Завжди треба
відзначити будь-які позитивні моменти проекту і робити акцент на позитивному.
Не можна забувати і про стимулювання на подальше самостійне рішення проблем. Для
цього можна використати ігровий момент в оцінюванні, а
також грамоти або сувеніри, щоб відзначити всіх учасників проекту.
Практичне
використання результатів проекту.
Проекти, виконані в кінці теми і оформленні письмово, бажано вивішувати на
дошці або на стіні в кабінеті англійської мови, щоб учні могли бачити
результати своєї праці. Кращі проекти можна відзначити грамотами в різних
номінаціях або в кінці семестру влаштувати виставку робіт.
Проект – один із видів
творчої діяльності учнів, який включає цілеспрямоване опанування навичок і
здобуття знань і бажання поділитися ними з іншими людьми. Він базується на
принципах зв'язку з реальним життям, комунікативній активності, урахування
вікових особливостей здобувачей освіти, принципах міжпредметних зв'язків.
Немає коментарів:
Дописати коментар